Aby współpraca pomiędzy Psychologiem a Klientem służyła poprawie jakości życia Klienta i efektywnej współpracy, przydatne jest sformułowanie określonych zasad.
Zasady współpracy w zakresie pomocy psychologicznej online świadczonej przez Dominikę Czajkowską-Dahlke
Zasady ogólne, organizacja
1. Konsultacje i sesje psychologiczne odbywają się w formie online, w terminach uzgodnionych pomiędzy Psychologiem, a Klientem.
2. Wstępne konsultacje (pierwsze 1-3 spotkania) poświęcone są zapoznaniu się Psychologa z problemami zgłaszanymi przez Klienta oraz określeniu celu i zakresu pomocy psychologicznej. W trakcie wstępnych konsultacji Klient i Psycholog podejmują decyzję o podjęciu dalszej współpracy.
3. Konsultacje/ sesje online odbywają się regularnie; czas trwania oraz częstotliwość konsultacji/ sesji wynosi zazwyczaj: dla klienta indywidualnego - 50 minut, 1 raz w tygodniu, dla pary - 80 minut, co 2 tygodnie. Strony mogą uzgodnić inny czas trwania i/ lub częstotliwość spotkań online.
4. Konsultacje/ sesje online podlegają opłacie zgodnie z aktualnym cennikiem.
5. W trakcie konsultacji/ sesji online, Psycholog i Klient powstrzymują się od wykonywania jakichkolwiek czynności, innych niż uczestniczenie w spotkaniu online, w szczególności palenia papierosów, spożywania posiłków, wykonywania prac domowych, rozmów telefonicznych czy sprawdzania telefonu.
6. Psycholog i Klient uczestniczą w sesji, nie będąc pod wpływem środków zmieniających świadomość, tj. alkoholu, narkotyków, leków; zażywanie leków psychoaktywnych przepisanych przez lekarza powinno zostać zgłoszone Psychologowi na początku konsultacji/ sesji online.
7. W przypadku pracy z parą, Psycholog nie prowadzi konsultacji/ sesji online indywidualnych (chyba, że zostanie uzgodnione inaczej). Brak obecności na spotkaniu jednej osoby powoduje, iż konsultacja/ sesja nie odbywa się i jest traktowana jak odwołanie wizyty po terminie 48 godzin przed sesją (patrz pkt 15 i 16).
Tajemnica zawodowa
8. Psycholog zobowiązany jest do zachowania tajemnicy zawodowej oraz poufności informacji dotyczących Klientów oraz treści konsultacji/ sesji.
9. W wyjątkowych sytuacjach nadzwyczajnych, tj. zagrażających życiu lub zdrowiu Klienta lub innych osób, Psycholog jest zwolniony z tajemnicy zawodowej; zwolnienia z tajemnicy zawodowej psychologa może również dokonać sąd lub prokurator.
10. Klient może w każdym momencie zrezygnować ze współpracy z Psychologiem; w takim przypadku wskazane jest odbycie ostatniego spotkania, na którym Psycholog i Klient podsumowują dotychczasową współpracę.
11. Psycholog może w każdym momencie zrezygnować ze współpracy z Klientem, w szczególności, gdy: nastąpi naruszenie przez Klienta dóbr osobistych Psychologa, Psycholog uzna, iż aby skutecznie pomóc Klientowi, wskazane jest zastosowanie innych rodzajów pomocy, niż to, które aktualnie oferuje Psycholog; w takim przypadku Psycholog wskaże formy wsparcia najbardziej adekwatne dla rozwiązania problemu Klienta.
Umawianie wizyt, płatności, zasady odwoływania i zmiany terminów
12. Spotkania online umawiane są telefonicznie, mailowo lub w trakcie sesji online.
13. Po umówieniu spotkania online, Klient otrzymuje link do spotkania online oraz dane do płatności.
14. Płatność za konsultacje/ sesje dokonywana jest przez Klienta z góry, w formie BLIK (tel. 725403898) lub tradycyjnym przelewem na rachunek bankowy nr: 82 1160 2202 0000 0004 6744 5529, z podaniem terminu konsultacji/ sesji.
15. W razie konieczności odwołania spotkania online przez Klienta, poinformuje on o tym niezwłocznie Psychologa. Klient ma prawo do nieopłacenia lub zwrotu płatności, jeśli odwoła lub wizytę nie później niż 48 godzin przed planowanym terminem spotkania. Odwołanie wizyty w późniejszym terminie, niezależnie od powodu odwołania, spowoduje konieczność opłacenia konsultacji/ sesji przed kolejnym spotkaniem.
16. W razie konieczności zmiany terminu spotkania online przez Klienta, poinformuje on o tym niezwłocznie Psychologa, lecz nie później niż 48 godzin przed planowanym terminem spotkania. Informacja o zmianie terminu konsultacji/ sesji online w późniejszym terminie będzie rozumiana jako odwołanie spotkania po wskazanym terminie i spowoduje konieczność opłacenia konsultacji/ sesji przed kolejnym spotkaniem.
17. W razie konieczności odwołania lub zmiany terminu spotkania przez Psychologa, poinformuje on o tym niezwłocznie Klienta. W przypadku odwołania wizyty przez Psychologa, Klient otrzyma zwrot wpłaconej kwoty, niezależnie od terminu odwołania.
18. W przypadku spóźnienia się Klienta na konsultację/ sesję online, nie ulega ona przedłużeniu.
19. Psycholog i klient informują się wzajemnie o planowanych nieobecnościach, np. z powodu urlopu, najlepiej z co najmniej 1-tygodniowym wyprzedzeniem.
20. Integralną częścią niniejszego kontaktu jest Kodeks etyczny psychologa.